2014.11.19 10:09 - ReisiGuru.ee
Ffestiniogi kitsarööpmeline (rööpme laius 597 mm) muuseumraudtee (pikkus 21,7 km) asub Ühendkuningriigis Walesi loodeosas Gwynedd’i tervikomavalitsuse territooriumil. Raudtee üks ots asub Porthmadogi väikelinnas (natuke enam kui 4 tuhat elanikku) ja teine ots Blaenau Ffestiniogi väikelinnas (peaaegu 5 tuhat elanikku). Ffestiniogi raudteel (kõmri keeles Rheilffordd Ffestiniog) on 9 peatust. Suur osa raudteest kulgeb Snowdonia rahvuspargi alal maaliliste mägede naabruses. Muuseumraudtee on Walesi loodeosa oluline turismiatraktsioon. Aastas külastab seda enam kui 200 tuhat külastajat.
Ffestioniog Railway. Autor: Mattbuck
Ffestiniogi raudteetrass avati liiklusele 1836 ja suleti 1946. a. 1954 alustati raudtee rekonstrueerimistöödega ning 1955. a. osa raudteest taasavati. Järgnevatel aastatel rekonstrueeriti raudtee järjest pikemas ulatuses ja 1968. a. oli avatud juba enamus kunagisest raudteetrassist. 1982 avati trass liiklusele kogu pikkuses. Vahepealsetel aastatel piirkonda rajatud hüdroelektrijaama tõttu ei olnud võimalik trassi täies ulatuses taastada täpselt samas asupaigas, kus see kunagi oli asunud. Praegusel ajal kulgeb Ffestiniogi raudtee muuhulgas läbi 280 m pikkuse tunneli ning peaaegu 1,5 km ulatuses Tanygrisiau veehoidla vahetus naabruses. Ffestiniogi raudteed peetakse maailma vanimaks ikka veel kasutatavaks kitsarööpmeliseks raudteeks.
Part of the deviation from the old tracks, near Tan-y-grisiau. Autor: Herbert Ortner
Ffestiniogi raudteel on kaasajal kasutuses muuhulgas kaks enam kui 150 aasta vanust vedurit. Loomulikult on nad turvalisuse huvides teinud läbi korduva väga ulatusliku remondi, kuid taastatud samas algsel kujul. Lisaks on kasutusel mitmeid enam kui 100 aastat vanu vaguneid.
Vanim praeguseni Ffestiniogi raudteel kasutatav Ðoti raudteeinseneri Fairlie patendi järgi ehitatud nn Double Fairlie vedur kannab 6. sajandil elanud kõmri poeedi auks nime Merddin Emrys. See võeti esimest korda kasutusse 1879. a. ja on kaasajal enim kasutatav vedur Ffestiniogi raudteel. Teine aktiivses kasutuses olev vedur kannab nime Linda. See võeti esimest korda kasutusele 1893 ja töötas esialgu kildakarjääri raudteel. Vanim praegu kasutuses olev vedur kannab nime Prince ja võeti esmakordselt kasutusele 1863. See väike vedur oli vahepeal pikki aastaid kasutusest väljas, kuid pandi uuesti käiku 2013. a. Vanuselt järgmine muuseumraudteel kasutuses olev vedur kannab nime Palmerston ja hakkas esmakordselt tööd tegema 1864.
Ffestiniog railway locomotive Taliesin at Tan-y-Bwlch. Autor: Dan Crow
Aprilli algusest oktoobri lõpuni on Ffestiniogi muuseumraudtee avatud kõikidel nädalapäevadel. Novembri algusest märtsi lõpuni töötab raudtee osadel päevadel nädalas, sh osadel nädalatel laupäeviti ja pühapäeviti ja osadel nädalatel hoopis kolmapäeviti ja neljapäeviti. Oktoobris 2014 väljub muuseumraudteerong valdavalt neli korda päevas (Porthmadogist kell 10.10. ja 13.35. väljub vedur Merddin Emrys ning kell 11.35. ja 15.50. väljub vedur Linda), kuid mõnel konkreetsel päeval ainult 2 korda päevas.
Kolmanda klassi edasi-tagasi pilet terveks päevaks maksab täiskasvanule 21 naela (ca 26,5 eurot) ning sooduspilet 18,90 naela (ca 23,9 eurot ). Täispikk ühe otsa sõit kolmandas klassis maksab 14 naela (sooduspilet 12,60 naela). Alla kolme aastaste jaoks on sõit tasuta. Iga täiskasvanud saatja kohta saab tasuta sõita ka üks 3–16 aastane laps. Esimese klassi sõidukoht maksab ühes suunas 6 naela rohkem ja edasi-tagasi 12 naela rohkem. Esimeses klassis on võimalik istekoht reserveerida – see maksab 50 penni. Seega edasi-tagasi sõit esimeses klassis koos istekoha reserveerimisega maksab 33,5 naela (ca 41,6 eurot).
Kui olete Suurbritannias asuvat Ffestiniogi muuseumraudteed külastanud ning soovite veel midagi huvitavat lisada, siis ootame Teie pajatusi arutelu alla.
* märgitud väljad on kohustuslikud.